Onderzoek

Economische impact Giro d’Italia 2016 Gelderland naar schatting 11,25 miljoen euro

By 26 juni 2015 No Comments

De start van de Giro d’Italia 2016 vindt definitief plaats in Gelderland. De Giro zal starten in Apeldoorn met een tijdrit, gevolgd door twee etappes van en naar Arnhem, respectievelijk Nijmegen. Voor het besluit om de start van de Giro naar Gelderland te halen heeft de provincie Gelderland de sporteconomen van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) gevraagd een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Hieruit komt naar voren dat een Girostart zowel organisatorisch mogelijk is als maatschappelijk en economisch gezien aantrekkelijk kan zijn voor Gelderse burgers en bedrijven. Onderzoeker Willem de Boer: “wij denken dat er op de drie etappes afzonderlijk 460.000 toeschouwers zullen afkomen, waarvan 8% uit het buitenland. De Girostart levert de Gelderse economie een extra impuls op van 11,25 miljoen euro. Daarnaast lijkt er ook een groot draagvlak voor de komst van de Giro te zijn onder de plaatselijke bevolking.” Van de Gelderse bevolking vindt 68% de komst van een grootschalig wielerevenement een goed initiatief. Ruim 40% zou er zelf ook aan willen bijdragen met gemiddeld 10 euro per persoon.

 

Start Giro in Gelderland heel goed mogelijk

De belangrijkste conclusie uit het haalbaarheidsonderzoek van het Sports Economics Research Centre (SERC) van de HAN is het heel goed mogelijk is om de Giro d’Italia naar Gelderland te halen. Een Girostart past goed bij het bestaande beleid van de provincie Gelderland ten aanzien van sport en evenementen en de ambities van de provincie gericht op de promotie van Gelderland in het kader van de vrijetijdseconomie. Gelderland beschikt daarbij over voldoende faciliteiten, infrastructuur en overnachtingsmogelijkheden voor de organisatie, de wielerploegen, media en bezoekers. Het organiseren van een evenement als de Girostart brengt wel risico’s met zich mee op het gebied van veiligheid van deelnemers en bezoekers en voor de financiën van de betrokken overheden. De risico’s lijken beheersbaar, mits zij goed worden gemanaged vanuit een compacte en slagvaardige evenementenorganisatie.

Overheden hebben kosten deels zelf in de hand

De totale kosten van een Girostart worden geraamd op 10,0 miljoen euro, met een bandbreedte van plus of min 1,65 miljoen euro. De fee die betaald moet worden aan de Giro-organisatie is hier bij inbegrepen. De overige kosten van de start van de Giro zijn echter omgeven door veel onzekerheden. De betrokken partijen hebben echter een groot deel daarvan zelf in de hand, bijvoorbeeld bij de opzet van de organisatie, het marketingbudget en de parcourskeuze.

Verwachte economische impact 11,25 miljoen

Het SERC verwacht een positieve directe economische impact van een Girostart voor de provincie Gelderland van zo’n 11,25 miljoen euro. Het gaat hier om extra netto-bestedingen in Gelderland ten opzichte van de situatie dat de Giro elders start. Van deze impact zal het leeuwendeel bij de horeca terechtkomen. Daarnaast leidt een Girostart tot zeer veel publiciteit, waardoor er veel kansen ontstaan voor het imago van Gelderland, de toeristische sector en het bedrijfsleven. Side-events kunnen helpen om de betrokkenheid van bevolking en het bedrijfsleven, maar ook de maatschappelijke impact te vergroten. De onderzoekers verwachten ook dat de economische impact van de start van de Giro op vrijdag tot en met zondag (11, 25 miljoen euro) substantieel meer economische impact met zich mee zal brengen dan van zaterdag tot en met maandag (9 miljoen euro). Er zullen in het eerste geval meer bezoekers komen, die gemiddeld langer blijven en vaker overnachten.

EI raming

Groot draagvlak onder Gelderse bevolking

Het draagvlak onder de Gelderse bevolking om de start van een grote wielerronde naar de eigen provincie te halen is groot (zie ook figuur onder). Bijna 70% van de Gelderlanders vindt de komst van een wielerevenement positief en ruim 60% zou het leuk vinden als de Giro door de eigen woonplaats komt. Maar liefst 41% van de Gelderse bevolking zou zelf ook aan de komst van een grote wielerronde willen bijdragen, gemiddeld zelfs iets meer dan 10 euro.

Draagvlak wielerevenement Gelderland (2015)

Het gehele haalbaarheidsonderzoek is hier te downloaden.

Voor meer informatie over het haalbaarheidsonderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen kunt u terecht bij het Sports Economics Research Centre, Willem de Boer (06-13076024; willem.deboer@han.nl) of Jelle Schoemaker (06-22745233; jelle.schoemaker@han.nl) of www.han.nl/sporteconomie.