De maatschappelijke impact van sportevenementen vergroten met de juiste side-events

Grootschalige sportevenementen spreken tot onze verbeelding. Geen wonder dat we ze allerlei maatschappelijke en economische effecten toedichten. Maar hoe profiteren we hier optimaal van? Hoe vergroten we de impact? Jelle Schoemaker van HAN Sporteconomie verzorgde maandag 30 januari bij de ondertekening van het Gelders Sportakkoord een workshop voor evenementorganisatoren en beleidsmedewerkers.

Sportevenementen trekken onze aandacht. Ze vormen een sportief hoogtepunt waarin mensen graag samenkomen. Waar spanning wordt opgebouwd en deelnemers en bezoekers samen iets mee maken waar je bij geweest moet zijn. Deze tijdelijke uitbarsting van energie en enthousiasme zijn van waarde maar kunnen met de juiste Side events ook veel betekenen voor de samenleving. Maar hoe doe je dat?

De HAN ontwikkelde op basis van onderzoek en ervaringen een model dat gebruikt kan worden om de juiste Side events te bedenken. Het bevat drie belangrijke ingrediënten die vooraf gaan aan het bedenken van een side-event.

Bepaal eerst het beoogde maatschappelijk effect

In de meeste gevallen worden side-events bedacht vanuit het hoofdevenement. Wat kunnen we doen dat te maken heeft met het evenement? Het is erg belangrijk om het side-event goed te laten aansluiten bij het hoofdevenement, maar vaak is het beter om eerst na te denken welk maatschappelijk effect je graag zou willen bereiken. Aan de voorkant nadenken wat je wilt bereiken helpt enorm om het juiste Side event te organiseren.

Maatschappelijke effecten sportevenementen

Sportevenementen zijn vaak tijdelijk

Waar ook veel winst valt te halen is het aansluiten van Side events bij bestaand beleid rondom gewenste effecten. Nog te vaak zijn Side events losse gebeurtenissen die na het evenement niet worden doorgezet. Er is tijdelijk veel energie en enthousiasme losgemaakt maar deze heeft geen structurele inbedding kunnen krijgen. Het evenement kan als geen ander een spotlicht geven op bestaande activiteiten en deze een boost geven. Vandaar dat het handig is eerst te zorgen voor contact met maatschappelijke organisaties die met dit onderwerp bezig zijn om te vragen hoe zij energie en enthousiasme kunnen gebruiken bij hun activiteiten. Zo kan een school aangeven hoe ze dit jaar invulling geven aan hun gezondheidsbevordering en verenigen duidelijk maken hoe ze nieuwe leden werven en behouden. Bestaande exposure campagnes van toerismebureaus kunnen ingebed worden en reguliere gezondheidscampagnes versterkt worden. Hiermee zorg je voor een veel structurelere aanpak en langere impact.

Locatie en evenement benutten

Tot slot moet worden nagedacht over het haakje waaraan een side-event gekoppeld kan worden aan het hoofdevenement. Hoe sterker het haakje hoe beter voor de beleving. Niet alleen het evenement biedt aanknopingspunten maar ook de locatie waar het evenement gehouden wordt. Denk aan rituelen/gebruiken, historische verhalen en culturele kenmerken. Vooral als het doel is om mensen die nu nog niks met sport en bewegen hebben, te betrekken. Of het nu gaat om nieuwe bezoekers lokken of mensen meer te laten sporten en bewegen. Dan werkt een link met een locatie vaak beter dan een link met sport.

Lees voor meer informatie ook het artikel op www.allesoversport.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *